App tip: Headspace

Even wat anders op deze luie zondag... Heb jij wel eens gehoord van Headspace? Ik had er nog nooit van gehoord tot dat ik een stukje in het tijdschrift Elle las en daar gesproken een leuke tip stond, een meditatie app.
Gezien ik vaak spanning ervaar en het nog al chaotisch is in mijn hoofd, verlang ik vaak wel naar wat ontspanning. En laten we eerlijk zijn, dat is ook goed voor je! Je lichaam heeft het nodig.
Ik heb de app gedownload en hier mijn bevindingen.


De app is gratis. Je uiteindelijk kunt uitbreiden (tegen betaling) of iets dergelijks, maar de 10 sessies zijn gratis. De sessies kunnen overigens steeds weer herhaald worden. Het is niet zo dat als je dag 1 hebt gedaan dat die sessie niet meer te beluisteren is.
Headspace is ontwikkeld door Andy Puddicombe die in zijn leven veel ervaring op heeft gedaan als het op meditatie aan komt. Als een consulent en boeddhistische monnik. Deze ervaringen wil hij graag delen en dat doet hij via deze app, ze hebben een Facebookpagina, hij heeft een boek geschreven en ze hebben een eigen website.

Waar is de app precies voor?
De app is er om je te helpen mediteren. Er wordt uitgelegd wat meditatie is, hoe het werkt en je zult erachter komen dat het idee dat mensen er vaak bij hebben niet helemaal klopt. Dat je bij zoiets geen gedachten mag hebben, dat je je compleet in stilte moet kunnen over geven. Klinkt onmogelijk toch? Is het ook.
De sessies zijn ongeveer 10 minuten en in die 10 minuten praat Andy tegen je, terwijl je een ontspannen houding aanneemt. Je zit bijvoorbeeld op een stoel, of zoals ik, op de bank. Op een drukke dag zet hij jou 10 minuten stil bij je lichaam en je gedachten. En als je te druk in je hoofd bent? Geeft niks, dat is de grootste truc; het er te laten zijn.



Na de app wat uitgevogeld te hebben heb ik meteen maar alle sessies gedownload. Heb wat filmpjes bekeken waarin Andy je info geeft over meditatie.
Was de eerste dag erg moe, dus ik hoopte dat ik wakker kon blijven tijdens de 10 minuten.
Het viel mij reuze mee eigenlijk achteraf, de eerste keer. Ik dacht dat het moeilijk zou zijn, qua gedachten en spanning. Maar ik heb gedaan wat hij zei en als mijn gedachten weer afzonderden, dan bracht hij mij weer terug. Wat een heerlijke 10 minuten. Zo ontspannen als wat! Ben wel benieuwd hoe het gaat als ik minder moe ben en nog drukker en meer gespannen.
En dat gebeurde zo af en toe. Ik heb er sessies bij zitten van de 10 dagen waarin ik echt dacht "ik kan wel ophouden", maar ook daar ligt eigenlijk een afkeuring op, alsof het niet mag.

Het is heel natuurlijk dat je gedachten overal en nergens heen gaan. Dat heeft iedereen en is iets wat je moet oefenen als je dit minder wilt ervaren tijdens meditatie. Of dat je nog een hele to-do list hebt en denkt, NEE! Ik heb hier geen tijd voor! Maar die tijd heb je, geloof me. Tien minuten van je dag. Ook al doe je het voordat je gaat slapen.

Op een gegeven moment weet je wat er komen gaat; Andy doorloopt een aantal dezelfde stappen. Vond dat zelf wel prettig. Zijn stem is rustig en ontspannen. Al is het af en toe wel een vreemd idee dat je toe wordt gesproken door je telefoon haha!

Na 10 dagen kan ik zeggen dat het makkelijker ging! Als je maar van jezelf kunt accepteren dat het niet meteen goed moet gaan, dat je niet meteen dit helemaal goed moet kunnen zonder dat je gedachten afdwalen. Dit is onmogelijk. Maar ervaar de ontspanning, ervaar je ademhaling, ervaar gevoelens van het hier en nu. Het wordt makkelijker, leuker en ik ga er zeker mee door.

Ik denk dat meditatie (en dan heb ik gekozen voor een leuke, grappige manier om dit via je telefoon te doen) belangrijk is in zo'n hectische wereld. Het is een weldaad voor je lichaam!

Mediteer jij wel eens? En ga jij HeadSpace gebruiken?




4 reacties:

  1. Wat bijzonder zo'n app! liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Ik ben erg nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem13:58

    Ik zal het ook eens proberen MIr. Liefs Paula ps vind je nagels top..kijk steeds mijn ogen uit..wat een art!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk, ik ga het proberen.!

    BeantwoordenVerwijderen

****Comments with URL's will be removed! ****