NailTalk

Het was jullie vast al opgevallen, maar mijn blog heet NailTalk :-) En natuurlijk wil ik weten hoe goed mijn blog het doet, of het interessant genoeg is, hoeveel volgers ik heb en vooral hoe ik mijn blog bekend kan maken. Dus ik heb mijn blog gezocht op Google. Terwijl ik dat deed kwam ik erachter dat mijn blog letterlijk NagelPraat heet. Haha! En toen ineens dacht ik, wat is een nagel eigenlijk?  Je weet hoe het eruit ziet, eruit kan zien met mooie lakjes en versieringen, maar waar bestaat het uit?



Ik ben op zoek gegaan naar antwoorden. And here they are!

Wat is de functie van een nagel?
De nagel beschermt de zenuwuiteinden in de toppen van de vingers, waardoor er geen eeltvorming plaatsvindt. Wist jij dat? Nooit geweten dat de nagel zo'n anatomische rol heeft.

Waar bestaat de nagel uit?
De nagelplaat bestaat uit drie lagen:
- Hoornlaag (schubbenlaag), die bij bijvoorbeeld uitdroging loskomt. Dit is de welbekende splijtende nagel!
- Keratinelaag (sponslaag), neemt alle voedingsstoffen op en houdt vocht en vet vast.
- Epitheellaag (onderste laag), is de bevestigingslaag van de nagelwal. Deze bevindt zich aan de zijkant van de nagelplaat.

Hoe snel groeien nagels?
Menselijke nagels groeien ongeveer 0,1 mm per dag. Wow, dat lijkt wel heel weinig... De nagels van mannen groeien wat sneller. Om een nagel volledig te laten aangroeien is ongeveer 6 tot 8 maanden en bij teennagels duurt dat wel 18 maanden.

Een stukje historie...
Vroeger was het erg belangrijk voor vrouwen om lange vingernagels te hebben. Deze vrouwen kunnen immers niet met hen handen werken en dus namen zij personeel in dienst. Lange nagels lieten dus zien dat deze vrouwen van goede stand waren.
17.000 jaren geleden gebruikten de holbewoners al vulkanisch gesteente om de nagels te vijlen. Cleopatra heeft zichzelf zelfs kunstnagels van ivoor aan laten meten. En nog voor Cleopatra waren er vrouwen die hun nagels met henna en houtskool beschilderden.



Geschiedenis van de nagellak
Men gebruikte nagellak om de status af te lezen door middel van kleur, dit al tijdens de Ming- Dynastie (1368-1644). De mensen van Adel mochten goud en zilver gebruiken en de eliten diverse heldere kleuren. Hoe minder fel de kleur, hoe lager de rang.




Wist je wel dat de nagellak die wij vandaag de dag gebruiken hebben te danken aan de auto-industrie? De huidige nagellak is namelijk een verfijnde versie van autolak.



6 reacties:

  1. hee leuk artikel! en dat plaatje van die billen nagellak hahaha super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant om te lezen zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja grappig he? vooral dat over de nagellak vond k erg leuk om te lezen

      Verwijderen
  3. Leuk artikel, hier wist ik ook niet alles van haha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rian08:20

    Boeiend stukje heb je geschreven, inclusief de leuke plaatjes. Te gek!

    BeantwoordenVerwijderen

****Comments with URL's will be removed! ****