Gapen

Ik wilde graag een artikel maken over gapen toen ik daar laatst een stukje over las. Nou dat heb ik geweten zeg! Heb zo ontzettend veel verschillende verklaringen gelezen hierover... Toch was ik wel nieuwsgierig wat de laatste ontdekkingen zijn hierover.

Source

Ik moest ook wel lachen omdat ik op zoek ging naar een plaatje voor dit topic. En wat zie je dan? Allemaal gapende mensen. En kan je vertellen, dat werkt aanstekelijk bij mij :-) Lekker topic voor de zondagavond!


Wat is een gaap?
Wat is gapen nou precies? Volgens het woordenboek is het 'krampachtige openen van de mond als gevolg van lusteloosheid of vermoeidheid'. Gapen wordt ook wel geeuwen genoemd. Als een gaap zich heeft aangekondigd is hij moeilijk te onderdrukken. Het begint met een gevoel achter in de mond, je spieren spannen zich aan, je mond gaat open en zuigen zuurstof naar binnen. Soms strek je je armen en sluit je je ogen. Soms krijg je traanogen van gapen, dit omdat de spieren op de traanbuis drukken. Verder gaat je hartslag omhoog, tot wel 30 , je bloeddruk stijgt en je kleine bloedvaten vernauwen zich.







Waarom gapen mensen?
Mensen gapen bijvoorbeeld als hen bloedsuiker aan de lage kant is, als ze zich vervelen of als ze een ander zien geeuwen. Maar hoe dat nu precies kan is dus nog steeds onduidelijk. Zoals ik al eerder schreef zijn er verschillende theorieën over.

  • Mensen gapen om het zuurstof gehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Op de ene site lees ik dat dit sterk aannemelijk is en op de andere site wordt verteld dat meerdere experimenten hebben aangetoond dat dit toch niet juist is. Wel klinkt het aannemelijk dat wanneer je moe of lusteloos bent je langzamer gaat ademen en hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt dus het zuurstofgehalte in het bloed. En dus wordt er een gaap-reflex in gang gezet.
  • Ook zou gapen dienen als een communicatiemiddel. Je kunt hierbij ook denken aan lachen; door middel van lachen kun je anderen laten zien dat je iets leuk vind. Gapen zou dan laten zien dat je iets saai vind of dat je aan anderen laat zien dat je moe bent. Het kan ook aangeven dat je ontspannen bent.
  • Het zou de druk in het middenoor gelijk maken aan de omgevingsdruk. Tijdens het gapen openen de buizen van Eustachius zich waardoor de druk gelijk wordt.
  • Het zou de spierspanning in de spieren verlagen die bij de ademhaling betrokken zijn met de bedoeling deze op  te rekken. De verhoogde spierspanning zou het gevolg zijn van inactiviteit van deze spieren.
  • Een ander overblijfsel uit de oertijd is dat we geeuwen om aan te geven dat we honger hebben. Omdat het vroeger niet veilig was om alleen op jacht te gaan, gaven de mannen met gapen aan dat ze honger hadden en op jacht wilden. Andere mannen die ook honger hadden konden dan terug gapen en zo laten zien dat ze honger hadden en op jacht wilden.
Source


Helaas worden geen van deze hypothesen ondersteund door de wetenschap en blijft  het dus een mysterie waarom we gapen. Ik weet wel dat ik best wel vaak gaap op een dag, ik denk meer dan de gemiddelde mens. En nu ik dit stuk heb geschreven helemaal vaak! Gapen is aanstekelijk namelijk. Bij jou ook?







6 reacties:

  1. Haha leuke blogpost! :) Zo leer je er nog wat van

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb laatst gelezen dat gapen ook aanstekelijk is tussen honden en mensen. Ik heb erop gelet en het is echt zo! Ik gaap graag. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat meen je!! Wat grappig om te weten!

      Verwijderen
  3. Haha wat leuk om te lezen. x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik begin spontaan te gapen haha. Leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen

****Comments with URL's will be removed! ****