Pink Ribbon

Hoi lieve mensen!

Vandaag wil ik heel graag even jullie aandacht voor iets.
Jullie zijn ongetwijfeld bekend met borstkanker en wat voor verwoestende effecten dit kan hebben. Bij borstkanker denk je vaak aan vrouwen en het rose lintje Pink Ribbon. Weet je wel dat 1 op de 8 vrouwen borstkanker krijgt? Dat is veel, heel veel. Jaarlijks wordt bij 13.000 mensen borstkanker vastgesteld.



Heb je er wel eens bij stilgestaan dan mannen ook borstkanker kunnen krijgen? Het is zeldzaam, maar komt zeker voor. Daar mag ook wel aandacht voor zijn!!
Van die 13.000 mensen die jaarlijks worden gediagnosticeerd met borstkanker zijn er 100 mannen. Bij 20% van alle borstkanker patiënten komt borstkanker in de familie voor, waar ik best verbaasd over was. Ik had het aantal veel hoger geschat. Evenals vrouwen kunnen mannen op elke leeftijd borstkanker krijgen, het grootste aantal komt voor tussen de 60 en de 80 jaar.

De relatieve overlevingskans van borstkanker op dit moment is 85% na vijf jaar en 75% na tien jaar. Gemiddeld overlijden er ongeveer 3.200 mensen aan borstkanker per jaar.

Het is een rotziekte. Er zijn veel mensen die hier aan lijden. Zelf kom ik er ook mee in aanraking in mijn privéleven en het raakt je elke keer weer ontzettend. De afgelopen dagen zijn er zoveel slechte berichten geweest wat betreft kanker en ik wilde er iets mee doen, vandaar dit topic.

Wat ik jullie ook wil laten weten zijn de risicofactoren die ik ook heb gelezen met een zekere verbazing. Omdat het zulke veelvoorkomende dingen zijn! Lees maar mee...

- onvoldoende lichaamsbeweging
- overgewicht
- erfelijkheid
- overmatig alcoholgebruik (dagelijks meer dan 1 glas over een langere periode)
- kort of helemaal geen borstvoeding geven
- weinig of geen kinderen krijgen of het krijgen van het eerste kind op latere leeftijd
- het slikken van 'de pil'. Tijdens het gebruik van de pil is het risico licht verhoogd. Het risico neemt weer af na het stoppen met de pil
- vroege leeftijd van eerste menstruatie en late menopauze

Vrouwen met 1 van deze risicofactoren krijgen niet altijd borstkanker. Daarnaast kunnen vrouwen ook borstkanker krijgen zonder dat een bekende risicofactor een rol speelt.

Deze informatie heb ik van de Pink Ribbon site afgehaald, neem eens een kijkje: Pink Ribbon.


Steun Pink Ribbon!

Ken je lichaam!
Controleer regelmatig zodat je eventuele veranderingen in je borsten opmerkt. Ga bij twijfel direct naar de huisarts! Bedenk dat de meeste borstafwijkingen onschuldig en goedaardig zijn. Blijf je twijfelen, ga dan weer naar de huisarts.
Via deze link kom je bij een pdf bestand van een folder om je te informeren hoe je je borsten moet onderzoeken:  Zelf heb ik dit in mijn hele leven nog maar een paar keer gedaan en dat is veel te weinig. Ik wil jullie oproepen om vanavond als je gaat douchen of morgenochtend eens een goed onderzoek te doen en beide borsten te onderzoeken. Doe je mee?


Sta hier even bij stil, bij alles wat je zojuist hebt gelezen. Onderzoek jezelf en maak anderen bewust van de risicofactoren.
Bedankt voor jullie aandacht en tot gauw!



7 reacties:

  1. Vanwege mijn angst controleer ik het aantal keren per week! En ik ben inderdaad verbaasd over de risicofactoren. Aan zulke denk ik dus nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter vaak dan helemaal niet, toch? Ja de risicofactoren verbaasden mij heel erg...geen wonder dat het dan zoveel voorkomt!

      Verwijderen
  2. Goed artikel! Vooral goed dat je er aandacht aan besteed, zouden meer mensen moeten doen!
    Liefs,
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, inderdaad. Maar ik hou mij er zeker al lang mee bezig en ja mannen kunnen het ook krijgen.
    Aangezien ik nu 50 ben, ga ik de 30e voor de 1e keer voor borstkankeronderzoek. Eigenlijk vind ik het voor jongere vrouwen ook ontzettend belangrijk, maar helaas is dat nog steeds niet ingevoerd.
    Controleer regelmatig, omdat ik het belangrijk vind, maar ook best eng.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het wel prettig vinden om al eerder voor onderzoek te kunnen gaan, vind 50 dan toch wel laat. Misschien moeten we een petitie beginnen ;-) Wat goed dat je regelmatig controleert, snap dat het eng is. Maar wel goed bezig!

      Verwijderen
  4. Anoniem09:57

    Op deze site is een net gemaakte/uitgegeven nieuwe folder voor borstonderzoek met digitale uitleg te raadplegen. Dit is een goede folder! http://www.borstkanker.nl/digitale_brochure_2011/book_fullscreen.html#/book1/1

    Het wordt overal haast niet genoemd omdat er nog onderzoek naar wordt verricht, maar er is nog een risicofactor, nl borsten met veel/dicht borstklierweefsel. Op deze site staat er een uitgebreid artikel over:
    http://www.leeftijdlozeschoonheid.nl/Artikel/Hoe-dicht-borstklierweefsel-kans-borstkanker%20verhoogt-A152.php

    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rian!
      Leuk dat je reageert, bedankt voor de info!
      Tot gauw!

      Verwijderen

****Comments with URL's will be removed! ****